Örnek Olay Yöntemi

Bir okulun bahçesindeki oyun alanları teneffüs saatlerinde tam bir kaosa neden oluyordu. Özellikle futbol alanında büyük sınıflar oynuyor ve küçük sınıfların oynaması için de yer kalmıyordu. Bu durumdan şikayetçi olan küçük sınıf öğrencilerinin isteği haklı olduğundan teneffüs saatlerinde oyun alanlarını farklı sınıflar tarafından eşit olarak kullanılması için bir çözüm aranmaya başlandı. Okul bahçesinde oyun oynanacak alanlar:

a)Bir basketbol sahası

b)Mini futbol sahası

c)Çim alan

Okulda toplam 7 sınıf seviyesi bulunmaktaydı ve sınıf seviyelerinin sınıf sayıları aşağıdaki gibiydi:

1.sınıflar 4 şube

2.sınıflar 3 şube

3.sınıflar 2 şube

4.sınıflar 1 şube

5.sınıflar 4 şube

6.sınıflar 2 şube

7.sınıflar 2 şube

Her sınıf seviyesinin, her oyun alanında olmak istediğini göz önüne alarak ve bir gündeki toplam ortak teneffüs sayısının 4 olduğunu hesaba katarak, 5 okul günü için okuldaki oyun alanlarının kullanım durumlarını en adil olacağını düşündüğünüz biçimde oluşturun.

Böylesi bir olay verilerek öğrencilerden bu durumla ilgili bir çözüm beklenmesi örnek olay tekniği içinde gösterilebilir. Örnek Olay yönteminin öğrencileri gerçek yaşam sorunlarıyla karşılaştırması gerekir. Özellikle bizim kültürümüzde yeri önemi olan usta-çırak ilişkisi örnek olay tekniği için önemli bir göstergedir. Bir yanıyla gösterip yaptırma şeklinde yürüyen usta çırak ilişkisinde, ustanın problem durumunu ortaya koyup çözüm yollarını çıraktan beklemesi örnek olay olarak adlandırılabilir.

Örnek olay herhangi bir alanda karşılaşılan bir sorunun çözümü ile ilgilidir. Öğrenciler için en büyük avantaj derslerde öğrendiklerini uygulama şansı bulmalarıdır. Edilgen olmayan öğrenciler çözüm önerebilir ve önerdikleri çözümleriyle ilgili deneme şansı bulabilirler. Örnek olayı bir ünite için uygulanabilir şekilde planlayabilir ya da sadece bir dersin içerisinde kullanabilirsiniz.

Beraber çalıştığım matematik öğretmenimiz; dersinde alan, hacim, para konularını işledikten sonra öğrencilere ölçeklendirilmiş bir oda planı vermişti. Bu odaya alınacak ürünlerin neler olacağını (tv sehpası, üçlü koltuk, iki tekli koltuk, orta sehpa, koltukların altına girmeyecek halı vb.) belirttikten sonra sınırlılıkları da açıklamıştı. Bütçeyi de belirledikten sonra öğrencilerin istenen malzemeleri, bütçe içinde kalarak, doğru hesaplamalarla odaya yerleştirmeleri gerekiyordu. İyi bir örnek olay uygulaması olarak gördüğüm bu çalışmada öğrencilerin öğrendiklerini uygulama şansları olmuştu.

Bir örnek olay tasarımı yapacaksınız, öğrencileri hangi gerçek problem durumuyla karşılaştıracağınıza karar vermelisiniz. Karşılaştıracağınız örnek olayla ilgili anlatımı siz yapacağınız için öğrencilerin bu örnek olayın çözümünde hangi bilgi ve becerileri kullanacağını da biliyor olacaksınız. Örnek olay çözümü sırasında öğrencilerinizin kullanabilecekleri muhtemel kaynakları onlara sunabilir ya da kaynaklara nasıl ulaşabileceklerini belirleyebilirsiniz. Örneğin oda tasarımı yaptıran öğretmenimiz IKEA’ya gezi düzenleyerek öğrencilerin kullanabilecekleri kaynaklara ulaşımını sağlamıştı.

Örnek olay yönetiminde de harika bir iş çıkarmaya odaklanmadan denemeye çalışmanın daha iyi olacağını söyleyebilirim. Her denemenizden yeni bir öğrenme elde ederek örnek olay tekniğini uygulama konusunda kendinizi geliştirebilirsiniz.

Müjdat Ataman

Okul Müdürü

www.mujdatataman.com